Burgerhulpverlening - Stichting HartslagNU

Snelle hulp

Jaarlijks krijgt 1 op de 1000 inwoners een hartstilstand. Omdat in zo’n geval elke seconde telt, is het belangrijk dat de reanimatie zo snel mogelijk start. Burgers kunnen hierbij een belangrijke rol spelen door onmiddellijk een reanimatie op te starten. Om dit mogelijk te maken is de RAVU (Regionale Ambulance Voorziening provincie Utrecht) een samenwerking aangegaan met de Stichting HartslagNu.

Hoe werkt het

Burgers die in het bezit zijn van een reanimatiediploma en zich aangemeld hebben bij de Stichting HartslagNu worden bij melding van een reanimatie door de meldkamer ambulancezorg gealarmeerd. Dit gebeurt met een speciaal alarmeringssysteem dat de burger verzoekt om zich zo snel mogelijk naar de plaats van het incident te begeven en de reanimatie op te starten totdat de ambulance is gearriveerd. Een hogere dekking van burgerhulpverlening zorgt voor een verhoogde kans op overleven bij reanimaties.

Werkwijze vergoeding verbruikskosten AED na een reanimatie

De minister van VWS heeft budget ter beschikking gesteld om de verbruikskosten van de Automatische Externe Defibrillator (AED) na een reanimatie te vergoeden. Deze regeling is bedoeld om het verbruik van AED's zo laagdrempelig mogelijk te maken. Klik hier om te lezen hoe dit werkt.

Ontstaan reanimatienetwerk

Sinds 2013 alarmeert de RAVU ook burgers bij reanimaties. Burgers die zijn aangesloten bij de stichting HartslagNU én beschikken over een Reanimatiediploma/AED, worden door de meldkamer ambulancezorg gealarmeerd bij een hartstilstand. Wijk bij Duurstede was in 2013 de eerste gemeente waar het systeem werd geactiveerd. Vele gemeenten in de provincie Utrecht hebben zich inmiddels aangesloten. In totaal zijn er in de hele provincie Utrecht nu rond de 10.000 burgerhulpverleners en dit aantal groeit wekelijks door actieve stimulering van onder andere de Hartstichting en de RAVU.

Uitbreiding in de provincie Utrecht

Vanaf de start in 2013 zijn inmiddels 21 van de 26 gemeenten in de provincie Utrecht aangesloten op het alarmsysteem HartslagNu. Met de overige gemeenten is het eerste contact gelegd en die worden in de toekomst aangesloten op het netwerk. Dit zijn de gemeenten: Utrecht, Stichtse Vecht, Woerden, Rhenen, Wijk bij Duurstede, de Bilt, Baarn, Woudenberg, Nieuwegein, de Ronde Venen, Veenendaal, Amersfoort, Utrechtse Heuvelrug, Woudenberg, Lopik, IJsselstein, Bunnik, Soest, Bunschoten-Spakenburg, Leusden en Renswoude.

Om burgerhulpverlening mogelijk te maken is samenwerking tussen de afzonderlijke gemeenten, de RAVU en de Stichting HartslagNu noodzakelijk. 

Het is ontzettend belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven en ervaringen uit te wisselen om het netwerk continue te verbeteren. Om burgerhulpverlening mogelijk te maken is goede samenwerking tussen de afzonderlijke gemeenten, de RAVU en de Stichting HartslagNu noodzakelijk.’ John van Engelen – Manager Meldkamer Ambulancezorg RAVU.

Bekijk onderstaande kaart voor een overzicht.

Meer informatie over burgerhulpverlening in de provincie Utrecht kan worden verkregen bij dhr. J.R.J. van Engelen, manager operationele zaken van de RAVU of via info@ravu.nl.  

 Tussentsand hartslagnu 19 04 2018

 

 

 2012 08 24 hartslagnu logo custom