Patiënten beoordelen RAVU

Onderzoeksinstituut NIVEL heeft in samenwerking met het Julius Centrum van het UMC Utrecht de kwaliteit van ambulancezorg in kaart gebracht.  De RAVU scoorde hierbij uitstekende resultaten.

zorg

Aan de hand van patiëntenervaringen zijn zowel de meldkamer ambulancezorg als de ambulancezorg hulpverlening van de RAVU beoordeeld. Hierbij scoorde de centralisten van de meldkamer ambulancezorg een cijfer van 8,4 en de ambulancemedewerkers een 8,8.

De RAVU scoorde hoog op deskundigheid. Patiënten gaven aan hier de meeste waarde aan te hechten bij de beoordeling van ambulancepersoneel. Ook op bejegening en communicatie werd de RAVU goed beoordeeld. Op het gebied van informatieverstrekking (bv. hoe lang het duurt voordat een ambulance arriveert) zijn nog verbeteringen mogelijk. De RAVU zal de resultaten van het onderzoek gebruiken om de kwaliteit van haar hulpverlening verder te optimaliseren.

De Consumer Quality Index (CQI) voor ambulancezorg moet resulteren in een landelijke meetstandaard die met behulp van patiëntervaringen openbare, relevante en vergelijkbare informatie geeft.